7 sätt att göra ditt jobbsökande mer framgångsrikt

När du börjar din jakt på det perfekta jobbet, finns det ett par saker du kan göra för att göra ditt sökande mer framgångsrikt. Här är några tips på hur du kan göra det:

1. Gör en lista över dina mål
När du börjar din jobbsökarprocess det viktigt att du har en klar bild av vad du är ute efter. Gör en lista med dina egna mål och se till att du håller fast vid dem under hela processen. Detta kommer att hjälpa dig att hålla dig motiverad och fokuserad, och det kommer också att göra det lättare för dig att avgöra om ett jobb är rätt för dig eller inte.

2. Se till att du passar in
Försök att göra lite research innan du skickar in din ansökan, så att du vet mer om företaget eller organisationen du söker jobb hos. Detta kommer att göra det lättare för dig att visa att du verkligen passar in på arbetsplatsen.

3. Anpassa ditt CV och använd rätt nyckelord
När du skapar ett CV för ett specifikt jobb eller en specifik bransch, se till att anpassa det för just den positionen eller branschen. I CV:et ska du använda de nyckelord som används i jobbannonsen. Om t.ex. ett jobb kräver affärsanalys och projektledning, se till att ha dessa ord i CV:et.

4. Var professionell på sociala medier
Det finns många olika sätt att vara professionell på sociala medier. Oavsett vilken plattform du använder, så finns det alltid några grundläggande regler för etikett och netikett som gäller. Generellt sett gäller det att du bör vara respektfull och hänsynsfull mot andra användare, och att du bör se till att ditt innehåll är relevant för den grupp eller det forum du befinner dig i.

Ifall du använder sociala medier för ditt jobb, så är det även viktigt att du följer de riktlinjer och överenskommelser som finns mellan dig och din arbetsgivare. Dessa kan till exempel handla om regler för hur du får använda företagets logotyp, eller om det finns begränsningar för vilka slags inlägg du får göra på företagets plattformar.

5. Förbered dig på intervjuer
Förberedelserna börjar med att du tar reda på allt du kan om företaget du söker jobb hos. Detta innefattar deras historia, mål och värderingar. Det lönar sig också att läsa igenom de olika frågor som vanligtvis ställs under intervjuer och fundera på hur du ska svara på dem. Det är också en bra idé att förbereda frågor till intervjuaren, då det visar att du har förberett dig och är intresserad av företaget.

6. Använd alla tillgängliga resurser
Om du är arbetssökande kan du till exempel ta hjälp av en personlig jobbcoach.
För dig som har rätt till tjänsten Rusta och matcha finns det möjlighet att få en jobbcoach hos oss på A-Karriär.

7.  Ge inte upp
Det kan ta tid att hitta ett nytt jobb när man är arbetslös men det finns en del hjälpmedel som du kan ta del av. Vi rekommenderar att du kontaktar din handläggare på Arbetsförmedlingen och frågar om du har rätt till att gå programmet Rusta och matcha med A-Karriär. Vi kan hjälpa dig till nytt jobb på kortast möjliga tid.

Hur kan vi hjälpa dig?

Fyll i din information nedan så kontaktar vi dig inom kort